Felturbózott autó

Felturbózott autó

Igazán izgalmas dolog a szívómotor átépítése feltöltőssé. A feltöltött motoroknak jóval nagyobb a hőterhelése, de jelentősen megnő a szerkezeti elemek – hajtókarok, dugattyúk, főtengely – mechanikai terhelése is, hiszen jóval nagyobb töltet ég el a hengerben.

 

Átépítéskor a legegyszerűbb olyan alapmotort választani, amelynek létezik turbós kivitele is. Mivel a feltöltött motorok életkörülményeihez illő alkatrészek megvásárolhatók, nem kell kísérletezni típusidegen, vagy egyedileg gyártott alkatrészekkel. Pluszként a beépítés módjára is ott a gyári példa, sőt beszerezhető a gyári szívóoldal, valamint a kipufogócsonk.

 

Komolyabb a feladat, ha szívónak tervezett motorra építik a feltöltőt. Itt mindent ki kell találni. a plusz alkatrészek rögzítését elhelyezését is. Tapasztalatok szerint a „mezei” alapmotorokra épített feltöltő hamar meggyilkolja a motort. Ezért a siker érdekében úgynevezett puha feltöltést (0.5 bar) érdemes választani, mert a kisebb töltőnyomás kevésbé viseli meg a belső változtatásokat nélkülöző motort.

Vannak motorok, amelyek gyári állapotban robusztusabb kialakításuk és jó anyagminőségük okán jobban bírják a turbóráépítést. Láttunk olyat is, amelynél a turbót szokatlan módon a szívóoldalra szerelték – mivel ott volt hely- és a kipufogótól saválló csövön át érkezett a kipufogógáz a turbóba.

Segítség lehet, ha főképp az USA-piacról rendelhető turbókészletet vásárolnak a kocsihoz, de mindenre ez sem jelent megoldást. Vélhetően egyedi kipufogócsonkot kell gyártatni, valamint a nagyobb mennyiségű levegőszállítás miatt szükséges a szívóoldal átalakítása is. A turbóban jelentősen felmelegszik a levegő, ami egyet jelent azzal, hogy csökken a sűrűsége. Tehát le kell hűteni a levegőt, hogy nagyobb légtömeg jusson a hengerekbe, erre találtak ki a töltőlevegő-hűtőket (intercooler).
Ezek elhelyezése, csövezése is egyedi kialakítást igényel. A jó hűtőrendszerrel ideális körülmények között akár 40 fokra is lehűthető a sűrített levegőhűtőt (a gyári rendszerek átlag 80 fokra hűtik le a felhevült levegőt). További feladat az üzemanyag-rendszer kapacitásának optimalizálása, valamint a motorvezérlés átírása.

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a  áruházunkban!

 

0 Hozzászólások

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*