Hibajel: ütvefúró

Hibajel: ütvefúró

A fékrendszer kopó alkatrészeit minden esetben tanácsos párban cserélni, mert ezáltal könnyebb a beállítás, egyenletesebb a működés, és nagyobb a menetbiztonság.

 

Nyugodt autókázás közben elég ijesztő, amikor egyik pillanatról a másikra kocsi olyan hangot ad ki, mintha valaki ütvefúróval szeretne bejutni a tetőn át. A hibajelenség körülbelül 5 másodpercig tartott, majd véget ért. Ez kétszer is megismétlődött. Első reakcióként beakadt-beszorult dolgot kerestem, de nem találtam, és minden működött is a kocsin. Biztos, ami biztos, irány a szerviz, lássa szakember az autót.

 

Gyors hibajel-analízis után az autó a fékpadon kötött ki, mert már korábban feltűnt, hogy a bal hátsó féktárcsa rozsdásodik, nagyon kopik, és a kézifék hatása nem egyenletes. A fékpadon vallott az autó, a hátsó tengelyen eltérő fékhatást mért a gép. Megemelve az autót jöhet az állapotfelmérés: elég volt a felnihez érni, az is meleg volt. Elforgatva a kereket érezhetően szorult. A fékbetét szinte vasig kapott, a tárcsa kissé lilás árnyalatú volt, miközben a jól működő oldalon még bőven volt anyag a betéten.

 

A kézifék-mechanika jól működött, a kilincsszerkezet nem szorult, nem rozsdásodott. Lekerült a kerék, de a fékbetétek kiszedéséhez már erőszak kellett, be voltak szorulva. Kiemelve teljes valójukban láthatóvá vált megviselt állapotuk, megégett felületük.
Lebillentve a féknyerget a fékdugattyú nem volt visszatolható a fékmunkahengerbe. A porvédő alá nézve erős korróziónak nem volt nyoma, így a fékkarmantyúk megdagadása lehetett a hiba oka. Irány a satupad.

 

A porvédő már eléggé megfáradt, a dugattyú oldalán igencsak találhatók voltak lerakódások, kérdés, hogy a krómozott felület sérült-e. A karmantyút, ami egy tömítő gumigyűrű, kiemelve látható volt a felületen a kérgesedés. Szennyeződés ugyan nem jutott át rajta, de megvastagodott a kortól, így fogta a dugattyút: ez okozta a teljes hibafelépülést. Mivel lényegében folyamatosan fékezett a hátsókerék, a fékbetét kopott és megégett, ahogy a tárcsa felülete is. Az álló időszakokban pedig a betétet körbekorrodálta a tárcsa, ami miatt vállak keletkeztek. Amikor a kínzott betét széle ilyen vállba ütközött, akkor adta ki az „ütvefúró” hangot az autó. A hang megszűnésének oka, hogy a rozsdavállat leverte a betét, illetve a betét sarkát a rozsdaváll.

 

A tárcsákat is leszerelték, de mivel vastagságuk nem indokolta a cserét, felszabályozásra kerültek, azaz simára esztergálták a kopófelületeiket.
A dugattyút megtisztították, szerencsére nem ette át a korrózió. A nyereg is tisztult, majd az új karmantyúval, új porvédővel összeszerelték.
Felélesztették a javított tárcsákat, mehetett vissza a nyereg, és mindkét oldalra az új fékbetétek – a baloldali nyereg is át lett nézve, a csúszófelületei megkenve, letisztítva.

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a  áruházunkban!

0 Hozzászólások

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*