Tavasz van, gumit fel!

Tavasz van, gumit fel!

Ismét elérkeztünk a szezonváltáshoz, ezúttal a telet búcsúztatjuk és a nyarat várjuk. Szerencsére az autóval kapcsolatos teendők az ősziekhez nagyon hasonlóak, de azért ismételjük át az aranyszabályokat.

 

 

 Tavasszal két elengedhetetlen teendőt illik elvégeznie annak, aki a kocsija esztétikai és műszaki állapotát, továbbá saját biztonságát fontosnak tartja.

Egyik sem túl nagy ördöngősség, de azért nem árt ügyelni a részletekre, és megismerkedni a termék és módszertani újdonságokkal is.

Nos, a két legfontosabb teendő: a nyári gumiabroncsok visszahelyezése és a nagytakarítás. 

 

 

A nyári abroncsokról A-tól Z-ig 


Kezdjük az abroncsokkal, amelyek mindössze négy férfitenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, mégis alapvetően befolyásolják a jármű menet tulajdonságait, menetbiztonságát. Jelentőségüket ugyebár az adja, hogy rajtunk kívül más kapocs nincs az autó és az út között. Éppen ezért – no meg azért, mert esetenként meglehetősen nagy kiadással jár a megvásárlásuk, valamint elképesztően sok típusuk létezik – nem ajánlatos hűbelebalázs módon, kizárólag a kerékparaméterek és az ár alapján választani. Eleve az sem kizárt, hogy az előző szezonban használt garnitúra állapota egyáltalán nem indokolja a cserét. Amennyiben nem sérült, egyenletesen kapott, a futófelület mintázatának mélysége 2 mm, a kora pedig nem éri el az 5 évet, nincs más hátra, mint felszereltetni a téli abroncs helyére. Az állapot felmérést persze nem árt szakemberre bízni, a gumis műhelyekben általában hiteles szaktanácsokkal látják el a laikust. A szakavatott szem és egy esetleges műszeres vizsgálat azonnal kiszúrja a szálszakadást, a deformációt, vagy az egyéb olyan titkos hibákat, amelyek balesetveszélyt rejtenek magukban. Ha nincs szerencsénk, és verdikt úgy szól, hogy „csere”, akkor bizony cserélni kell.

 

A szezonális gumi előnye 

 

Nem kell azonban azonnal a szívünkhöz kapni, a piaci verseny következtében számos termék, illetve forgalmazó közül választhatjuk ki, mire és hol költsük el a pénzünket.

 

 

Ez az abroncs bizony csere érett.

De nem szabad kidobni a háztartási szemét közé, mivel veszélyes hulladék.

Gumicsere alkalmával a futómű állapotát is érdemes ellenőriztetni és szükség szerint beállíttatni.

 

 

Lényeges részletek!

 

Az évszakos abroncsváltásnál lehetőség szerint a lecserélt köpenyek állapotát is ellenőriztessük, mert könnyen előfordulhat, hogy egy-egy kátyú vagy élesebb keresztborda megsértette a gumi falszerkezetét. A keresztévszakot így nem javítással kell kezdeni…

 

Arany középút

 

A gyár által megadott nyomásértékektől felfelé és lefelé sem szabad eltérni. A túl magas abroncsnyomás következményeként romlik a jármű stabilitása, irányíthatósága, a futófelület közepének túlzott kopásával kell számolni, s romlik a jármű menetkomfortja. Amennyiben alacsony a nyomás, ugyancsak romlik a jármű stabilitása, irányíthatósága, idővel vállas kopás lép fel, de meggyengül a szerkezet is, ugyanis nagy sebességnél melegedés lép fel, az alkotó elemek elválhatnak egymástól, szétszakadhatnak, erős kanyarban pedig a köpeny leválhat a keréktárcsa pántjáról. Szintén oda kell figyelni a keréktárcsákra, amelyek sérülése folyamatos nyomásveszteséghez vezet, csak úgy, mint a hibás szelep.

 

Kis körültekintéssel, a kínálat internetes felmérésével súlyos ezreket lehet megtakarítani. Ám ne az ár legyen az elsődleges szempont! Érdemes két-három hasonló tudású és célú abroncsra szűkíteni az igényt, azokról minden fellelhető információt begyűjteni, majd az ár és a mellé kapott szolgáltatás alapján meghozni a tudatos döntést. Szerencsére tavasszal nem kell számítani invázióra gumisoknál. Az autósok nem rohanják meg a szervizeket, mint amikor az első hópelyhek el kezdenek szállingózni. Sokan tisztában vannak azzal a ténnyel, hogy a fent lévő téli köpenyek, ha korlátozott biztonságot nyújtva is, de azért elgurulnak a jellemzően 10-20°C-os, kellemes időben is. Csak éppen a hőmérséklet emelkedésével egyenes arányban jobban kapnak, hosszabbodik a fékútjuk, és ezt már nem mindenki veszi figyelembe. A vásárlást nem, az információgyűjtést ellenben szakszervizben, gumis kereskedésben ajánlott kezdeni, majd a szaksajtóból és az internetről begyűjthető adatokkal kiegészíteni. A gumiabroncs gyártók a váltási időszakokhoz igazítják a termék palettájuk megújítását, a kereskedelem pedig ilyenkor készül akciókkal, mintha csak karácsony lenne. Az ismeretlen, túlzottan olcsó termékeket tanácsos kerülni, a használt vagy újrafutózott köpenyeket úgy szintén. Ugyanakkor túl jó, következésképpen drága abroncsot se válasszunk, felesleges a jármű végsebességét jócskán meghaladó sebességre tervezett gumira pénzt áldozni.

 

Az alacsony gumiabroncs nyomás rontja a menetbiztonságot és a köpeny futó felületének a vállasodását idézi elő.
A kellő biztonságot nyújtó profilmélység nyári gumiabroncs esetén 4 mm.

 

Gumipóker: mindenre van megoldás

 Az optimális abroncs az autó képességeivel áll arányban, ezentúl a jellemző felhasználási módot kell figyelembe venni. Azaz, ha valaki gyakran jár földúton, vagy szereti az extra biztonságot esőben, netán a gördülési zajra érzékeny, avagy a fogyasztást akarja minimalizálni, az nagy valószínűséggel talál olyan gumit, ami ezen különleges elvárásokat teljesíti. Persze csodák nincsenek, általában ezek közül csak egy, legfeljebb két területen nyújt kiemelkedőt egy abroncs. A manapság divatos defekttűrő abroncsok már minden méretben elérhetők, de egy korszerű radiál szerkezetű köpennyel sem áll fenn a durrdefekt veszélye. A jellemzően erősített oldalfalú különlegességek elsősorban pszichikai pluszt nyújtanak, nagyobb tömegük és keményebb falszerkezetük folytán viszont rontják a komfortot. 

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a  áruházunkban!

 

 

 

 

0 Hozzászólások

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*