Hűtsd le az autód

Hűtsd le az autód

Korral öregednek, balesetben sérülhetnek az autók vízhűtői. A csere és a javítás is megoldás lehet, a válaszutat a költségek határozzák meg.
A vízhűtő állapotára érdemes odafigyelni, mert hibájuk, sérülésük az autó mozgásképtelenségéhez, vagy a motor tönkremeneteléhez vezethetnek.
A hűtők ellenőrzése a modern autóknál gyakorta nehézkes, annyira körbeépítik őket a segédberendezésekkel (klímahűtő, ventilátorok stb.). 

A vízhűtők állagromlásának oka rozsdásodás, az anyagöregedés, mechanikai sérülés és a vízkövesedés. Az első három ellen túl sokat nem tehetünk, a vízkövesedést elkerülhető az autó gépkönyvében előírt hűtőfolyadék csereperiódus betartásával, és a rendszer tisztításával.

 

A gyakori utántöltési igény, a melegedésre hajlamos rendszer utalhat a hűtő hibájára is. A gondkeresésben alaposnak kell lenni, mert több alkatrész is okozhat hasonló hibajelenségeket. Ki kell zárni az egyéb alkatrészek hibáit ellenőrzéssel, így a termosztátot, a vízpumpát, a hőérzékelőket, a ventilátorok működését is érdemes megnézni. Ha sehol nincs vízfolyás nyoma, az még nem jelenti, hogy minden rendben! Például a hűtők lamelláinál lehet olyan kisméretű szivárgás, amely azonnal elpárolog, nehéz észrevenni. A külső vízkő- vagy rozsdanyomok árulkodhatnak a hűtőfolyadék – vesztésről.
Nem elég csak leállított motornál vízfolyást keresni. Működés közben a hűtőrendszerben túlnyomás uralkodik, vannak olyan szivárgó pontok, amelyek erre „nyitnak”, így csak járó motornál tűnik fel a folyadékvesztés.

 

A leleplezett hűtőhiba esetén több lehetőség kínálkozik a javításra. Sok gyártó kínál hűtőjavító folyadékot, ezek alkalmazásához előbb a hűtőrendszer átmosását javasolják. Tapasztalatok szerint ez nem mindig szerencsés, ugyanis a hűtő, furán fogalmazva bizonyos mértékig – öngyógyuló –, azaz a kis szivárgási pontokat a vízkőlerakódást tömítheti. De a mosás ezeket is eltávolítja, gyakori, hogy vegyszeres hűtőrendszer-tisztítás után a hűtő az orrán-száján folyik. Persze az átmosás nélküli tömítőfolyadék használata is rejt kockázatot: a hűtő egyes járataiban lehet olyan szűkülés a lerakódások miatt, amit a javítófolyadék eltömít, tehát tovább rontja a hűtő hatásfokát. Szerelői tapasztalatok szerint a tömítőfolyadékokat gyors, ideiglenes hibaelhárításra érdemes használni, ritkán nyújtanak végleges megoldást – erről mesélhetnek az olyan használtautó-vásárlók, akik e módszerrel gyorsan bestoppolt hűtőjű autót vettek.

 

A hűtőcserét, vagy – javítást előbb-utóbb meg kell ejteni. A csere – vagy javíttatás kérdését a költség, illetve az autó típusa határozza meg.
Rendszerint jobban megéri új hűtőt venni. Bontott hűtő is lehet jó megoldás, de érdemes a beszerzést a szerelőre bízni, aki jó eséllyel fel tudja mérni annak állapotát. A bontott áron gyakorta közelítik meg az új, utángyártott alkatrészeket, azonban ez nem kell, hogy elriassza az ügyfelet: sajnos van olyan tapasztalat, hogy a gyenge minőségű új, utángyártott hűtő egy év után ugyanúgy folyt, mint a régi. Így tehát érdemes jó márkájú hűtőt szerezni.
A gyakori autótípusokhoz a hűtők árai megfizethetők, előfordulhat, hogy olcsóbb újat venni, mint javíttatni.

 

Természetesen ritka autók esetén pont az ellenkezője lehet igaz, olyan drága is lehet az új alkatrész, hogy gazdaságosabb a javíttatás. Ez áll fenn, ha éppen nem is kapható az adott ritka kocsihoz az alkatrész. A hűtőjavítók lényegében mindent meg tudnak oldani, de a gazdaságos javíthatóságot a hiba jellege is befolyásolja: könnyen javítható, ha csőcsonk törik, reped, a kis belső vízcsövek hibája ellenben drágább mulatság. A költséget mindig az adott darab állapota határozza meg. Egy jó hűtőfelújítótól kikerülő javított darab várható élettartalma vetekedhet az új hűtőjével.

 

“A hűtőrendszerbe mindig fagyállóval kevert folyadékot kell tölteni, ugyanis annak kenési- korrózióvédelmi funkciója is van.”

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a  áruházunkban!

0 Hozzászólások

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*