Hideghangolás

Hideghangolás

A legtöbb gond az autók elektromos rendszere körül merül fel, amikor hidegre fordul az idő. Ilyenkor rögtön kiderül, ha gyenge láncszem van a csapatban.

 

Legyen ez az akkumulátor, vagy a generátor, a végeredmény ugyanaz lehet: egy hideg reggelen nem indul az autó. Ezért mielőtt ez bekövetkezne, érdemes ellenőrizni, vagy szakszervizben ellenőriztetni a kocsi töltését és az akkumulátor állapotát. A rossz töltés előbb-utóbb a jó akkut is kinyírja.
Ha szükséges a javítás vagy az akku cseréje, nem érdemes halogatni, mert a korán sötétedés téli üzemben, általánosságban több fogyasztót használ a vezető (ülésfűtéshátsó ablakfűtés, tompított világítás, csapadékos időben ablaktörlő), a hibás rendszer nehezen viseli a nagyobb terhelést.

 

Érdemes körbenézni az autón az elektromos csatlakozók, és stekkerek, akkusaruk helyzetét is. Ne legyenek sérültek a por- és páravédő sapkák, helyükön legyenek a dobozfedelek. Hasonlóképpen fontos az ép haspajzs, amely a felcsapó víztől védi a motorteret: mivel a generátorok a mai motorokon meglehetősen alul helyezkednek el, ezek közvetlen vizet kapva könnyen és gyorsan tönkremennek. A gyújtásvezetékeinél is ellenőrizni kell az állapotot, a repedezett gyertyakábeleket, az elöregedett házú és csatlakozójú trafókat érdemes cserélni.

 

Jellegzetes hiba lehet, és érdemes rá figyelni, az ablaktörlő-mechanika megszorulása. Ez igen kellemetlen jelenség, hiszen pont akkor szembesül vele az autós, amikor szüksége lenne a törlésre. A karokat tartó csonktengelyek ágyazása már jó ideje műanyag perselyezéssel történik, élettartamkenéssel.
De bármennyire is így hívják, előbb-utóbb kiszárad a kenőanyag, szétszárad a védelmet adó műanyag, végül fém fut a fémen, és vagy az erős kopás, vagy az összerozsdásodás miatt megszorul. Az autósok pedig a próbálkozásokkal könnyen leégetik az ablaktörlő motorját is. Érdemes figyelni a baj előtt jelentkező nyikorgó hangra. Ha már itt járunk, csekkoljuk a törlőlapátok állapotát, ha szakad a gumiél, tehát csíkot húz, akkor csere. Ez a sors vár a nyári bogároldós, ám nem fagyálló ablakmosó folyadékra is, a tartályba téli anyagot kell-e ahelyett tölteni.

 

Érdemes a zsanérokat, zárszerkezeteket (ha van kulcsos, azt is) bezsírozni, így egyrészt jobban is működnek, másrészt rajtuk lecsapódó nedvesség nem tud megfagyni, az ajtók mindig nyílnak-záródnak. Az ajtók, csomagtérfedél gumikédereit is ajánlatos vékonyan megkenni, hiszen így nem tud a gumira fagyni a nedvesség, s nem ragad be az ajtó. Ellenőrizzük a pollenszűrőt is, ha koszos, akkor cseréljük, mert rajta lévő mocsok jobban tartja a nedvességet, ami az ablakok párásodását okozhatja. Hasonló hibajelenséget generál, ha valahol beázik az autó, vagy eltömődik a szellőzőrendszerben a légkondi hőcserélője alatti vízgyűjtő tálca levezető csöve.

 

 

A téli időszakban különösen fontos az autók fényberendezéseinek tökéletes működése. Az, hogy minden működik-e, otthon is ellenőrizhető, a lámpák felkapcsolásával és megtekintésével. Ha valamelyik nem működik, és olyan a kocsi konstrukciója, hogy otthon is cserélhető az izzó, akkor magunk is elvégezhetjük. Nagyon figyeljünk rá, hogy a csereizzó megfelelő foglalatú és teljesítményű legyen: a hasonló méretűek is lehetnek eltérő kialakításúak. Izzót cserélve érdemes a foglalatot és megszemlélni, ha korrodált, akkor finom csiszolóvászonnal megtisztítani. Amelyik kocsinál bonyolult az izzócsere, bízzuk szervizre a munkát, ott egyébként ellenőrizhető a fényszórók beállításra is.

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a  áruházunkban!

0 Hozzászólások

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*