Az automatikus váltó meghibásodása

Az automatikus váltó meghibásodása

Az autó automatikus váltója is törődést igényel, nem csak a gépkocsi egyéb más szerkezetei. Sajnos gyakorta az elvárt gondozásból keveset kap meg, egyrészt azért, mert a tulajdonos nem tudja, mit kell tennie, figyelnie, másrészt mert sok esetben a karbantartással megbízott szerelő is tájékozatlan, vagy tart az ismeretlen szerkezettől.
Mi egy amerikai autókra szakosodott mesternél jártunk, aki naponta szerel szét és javít meg automatikus váltókat. Az érdekesség az egészben, hogy egyre gyakrabban német gyártásúakat, hiszen számos amerikai modellbe szerelnek nem a tengerentúlon gyártott hajtást. A szakember meglátása szerint az elmaradt olajcsere, a durva bánásmód vagy a segédrendszerek, például az olajhűtés hibája okozza leggyakrabban a váltók rendellenességeit.
Kezdjük az elején: a hidraulikus tengelykapcsolónál, a hibák oka lehet a természetes elhasználódás, vagy a kínzó üzemmód (még fékezve gázt adva indulás például).

 

Az egyik esetben a tengelykapcsoló tárcsa ütésszerű terhelését csökkentő rugósorából tört el több.
A másiknál egy fémfül szakadt le, majd vándorolni kezdett a szerkezetben, és elgörbített több turbinalapátot.
Mindkét hiba csak cserével javítható.

 

Rendszerint a magas futásteljesítmény, így az elhasználódás okozza a szerkezetek belsejében dolgozó többlamellás tengelykapcsolók hibáját.
Elkopásuk 150 000 megtett kilométer után jellemző. Új szerkezet felújító készletben kapható így cserélhető alkatrész. Hasonlóképpen a fékszalagok is, melyeknek a belső felülete kopik meg és veszít a súrlódásából. Ezek szintén cserélhető alkatrészek. Nagyobb a baj, ha valami fém törik, vagy csapágy kopik el extrém módon. A fémtörés egyértelműen több más ép alkatrész megrongálódását is okozza, legyen szó akár csorbult fogaskerékről is.
A mester mutatott szétszállt bolygóműveket, amelyek megették a rossz alkatrészt, illetve belőlük szabadult el fémdarab. A fáradt csapágyak is okozhatnak bemaródásokat a hüvelyeken, vagy a fészkekben, ami miatt azokat az alkatrészeket is cserélni kell.
Így hát érdemes figyelni a váltóból érkező hangokra, vagy az automatikus váltók szokatlan viselkedésére. Legyen az késői felkapcsolás, váltás közben felugró fordulatszám, rángatós váltás, szokatlan, erős zúgás a váltóműből. Mind-mind meghibásodásra utal, a váltóalkatrészek pedig drága holmik. Ráadásul a váltók kiszerelése és szétszedése is idő és munkaigényes folyamat, tehát nem olcsó dolog.

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a  áruházunkban!

 

0 Hozzászólások

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*